Centrum STK by si člověk představoval jako olejem nasáklé pracoviště vystihující odkapávající ‘zlozvyk’ našich čtyřnohých miláčků. O to víc mě překvapilo vkusné a příjemné prostředí, které by mnohdy záviděla vstupní hala některé z našich bank.
Plánovaný dialog se změnil v rozhovor ve třech. Z pánů Radima Tománka a Leoše Novosada byl cítit elán a chuť do nové práce. Využil jsem jejich zápalu a položil několik otázek.
Základní otázka. Nejbližší STK je na Bobrkách ve Vsetíně, v Kloboukách a v Malenovicích Jaká je tedy spádovost vozidel v našem okolí?
Jedná se přibližně o 25 000aut. Když se počítaly úvahy zlínského kraje a aby lidé nemuseli čekat na STK čtrnáct dnů a více, tak v ten moment se uvolnila nová licence. Zprvu jsme vybírali ze dvou lokalit. Biskupic a Vizovic. Když jsme ale na kraji navrhli Vizovice, jednohlasně vyhrály.
Vysvětleme neznalým, covlastně obnáší Stanice technické kontroly čili STK?
Postup je jednoduchý. Dokážeme zvládnout až čtyři auta najednou a postupně vozy projdou přes prohlížecí jámu, kde se kontroluje vůle zavěšení a uložení náprav s tím, že dál auto postupuje na geometrii, kde se změří sbíhavost, odklony a rejdy. Dál jede auto na brzdovou stolici, kde se kontrolují přední a zadní brzdy. Finále je kontrola světel na přístroji Regnoskop.
A nabízíte mimo STK i jiné služby?
Nabízíme kompletně měření emisí jakýchkoliv značek a pokud už najdeme na vozu určitou závadu, můžeme nabídnout komplexní služby spojené s opravou vozu či výměnou náhradního dílu. Máme i další firmu, která se právě zabývá autoservisem.
Určitě bude vhodné informovat čtenáře VN, co vlastně k návštěvě a kontrole STK potřebuji?
Kromě samozřejmě vozu, velký technický a malý technický průkaz, emisní kartičku, pokud ji má zákazník vystavenou. No a samozřejmě peníze (usmívají se oba pánové…).
Zeptám se logickou otázkou trápící mnoho klientů různých STK. Na čas. Jakou dobu vás strávím, než bude vozidlo po kontrole?
První procedura, kterou zákazník musí podstoupit, je měření emisí, pokud již tedy k nám nepřijede s emisemi změřenými. Dále máme podle Ministerstva dopravy stanovený limit na auto, a to od dvaceti do čtyřiceti minut. Zatím máme odzkoušeno, a i pro nás je optimální čas, když se auto podaří udělat do půl hodiny včetně případných zjištěných závad a i ‘úředničinou’, která je s tím nezbytně spojená.
Takže se dá odhadnout, kolik aut denně zvládnete?
Jsme teprve na rozjezdu, ale jsme spokojeni. Teď jsme měli za měsíc asi 390 aut. Dělala se statistika a průměrně je to 15 – 16aut denně. Dokonce i 23 aut. Nejlepší den byl ale kupodivu první den, který nemůžeme stále překonat. Udělali jsme 26 aut.
Jak to? Čím to bylo?
No všichni čekali na otevření. Oddalovali technické kontroly, aby nemuseli jet třeba do Malenovic nebo na Vsetín. Ale nebojíme se, ono to trvá někdy až rok, než se technické kontroly dostanou do povědomí, a pak už se klientela vrací.
Procházeli jsme vstupem s recepcí, kde může zákazník v teple a příjemném křesle počkat na své vozidlo u kávy, což si myslím, že je velmi příjemná deviza. Navíc dle webových stránek vím, že máte otevřeno i v sobotu?
Ono to málo lidí zatím ví, že máme otevřeno i v sobotu. Klasicky od osmi do dvanácti a zatím se příliš nenaučili využívat i tohoto dne. Je zažitý pracovní týden a sobota je využívána spíše nárazově. Mnohem lepší je, když klienti předem zavolají a objednají se, protože pak se může stát, že se tady v sobotu ráno potká i osm lidí najednou pak musí déle čekat. Můžeme měnu posílit, zvládat i více aut a mít tady i více techniků, ale musíme to předem vědět.
Takže staré pravidlo -zvednout telefon a objednat se je jistota, že nebudu čekat. A k samotným objednávkám…, myslím tím, když zavolám,(tak jak většina nás ‘zodpovědných’ šoférů), že zrovna zítra mi končí STK či emise, kdy můžu počítat s tím, že se na mě dostane řada?
Jelikož vlastně fungujeme nějakých pět týdnů, neřešíme zatím, že bychom museli objednávat na dlouhou dobu předem. Zatím máme tak velkou kapacitu, že zákazník může téměř kdykoliv přijet změřit si emise a následně udělat technickou kontrolu. To je nyní, ale nedokážu odhadnout, co se stane v březnu či dubnu, kdy začíná hlavní motoristická sezóna a tam se můžeme dostat i na objednávky. Zavolat a zeptat se.
Jaká je vaše klientela? Máte sice otevřeno doslova pár dní, a na statistiky je ještě brzy, ale i tak určitě dokážete odhadnout, jakou část vašich zákazníků tvoří Vizovjani.
Přibližně sedmdesát procent tvoří Vizovice a blízké okolí.
Jaký je stav vozů?
Co je někdy až úsměvné a zajímavé, že přijedou lidi s vozy patnáct a více let starými a mají je v lepším stavu, než vozy tři čtyři roky staré. Je to opravdu o tom, jak se majitel k vozu chová, tak mu slouží. Pak může být ne-příjemné, že majitel mladého vozu je překvapen, jaké chyby a závady na autu jsou.
Co plánujete do budoucna? Jaké novinky připravujete?
Máme myšlenku, zatím to připravujeme pro webovky, že ten, kdo nemá čas a objedná si STK, my přijedeme pro auto, provedeme emise a STK, případné opravy mu naceníme a poté opravíme. Ale zda se to chytí, či nikoliv, netušíme.
Idea dobrá. Určitě se najde skupina obyvatel či zaneprázdněných podnikatelů, kteří tuto službu přivítají. A co dál z novinek?
Plánujeme taktéž technickou na traktory. Valašský kraj a zvláště tento region je zemědělský. Traktorů je tu hodně a všichni musí jezdit jinam, takže školíme techniky, aby mohli provádět i tuto činnost. Samozřejmě plánujeme taktéž školicí středisko pro techniky.
Ve Vizovicích máme novou službu pro motoristy – STK. Asi každý řidič tuto činnost přivítá a všichni tak ušetříme čas jízdou do jiných měst.
Děkuji za příjemný rozhovor a přeji hodně zdaru nejen v počátcích, ale i v dalších letech.
Richard Jaroněk