HORNÍ PODŘEVNICKO - inzerce
DomůVizoviceTrubka Vít Otáhal, varhany Jiří Šon. Zámecká kaple zažila jedinečný večer

Trubka Vít Otáhal, varhany Jiří Šon. Zámecká kaple zažila jedinečný večer

Letošní Vizovické zámecké kulturní léto Aloise Háby pokračovalo v pátek velmi vydařeným koncertem. Procházka skladbami baroka, klasicismu a romantismu v komorním prostředí zámecké kaple v podání „domácích“ interpretů Víti Otáhala a Jiřího Šona přinesla posluchačům nezapomenutelný zážitek.

Poutavé shrnutí koncertu od samotného trumpetisty naleznete pod fotogalerií.

V pátek 9.8. jsme měli s mým kamarádem, kolegou v učitelském sboru ZUŠ Morava a již desátým rokem pravidelným spoluhráčem na koncertech trubky a varhan, Jiřím Šonem, příležitost zažít jedinečný večer. Kaple Vizovického Zámku byla zaplněna do posledního místa a publikum plné očekávání z koncertu nepříliš časté kombinace hudebníků, tedy trubky a klavíru a poté v kombinaci s varhany, vytvořilo velmi příjemnou , dovolím si říct až domáckou atmosféru, jako by se nejednalo o koncert pro veřejnost, ale čajový dýchánek v obývacím pokoji…

 Vzhledem ke komorním dispozicím této nádherné a akusticky velmi zajímavé kaple, jsme výběr skladeb i druh trumpet, na které jsme daný repertoár interpretovali, tomuto prostoru přizpůsobili. Dále jsme oproti tradičnímu provedení koncertu v kombinaci čistě souzvuku trubky a varhan přistoupili, vzhledem k technicky omezeným možnostem místních varhan, k rozdělení koncertu na část s klavírem, kterou jsme provedli před oltářem a druhou část provedenou z kůru. Skladby v první polovině koncertu byly poskládány chronologicky dle období jejich vzniku. Přesto, že tyto sólové skladby pro trubku s doprovodem klavíru, či smyčcového souboru bývají často interpretovány na klasickou B trumpetu, vzhledem k již zmíněným komorním a akusticky citlivým prostorám, jsem všechny skladby v první polovině koncertu interpretoval téměř výhradně na pikolo trumpetu v B ladění, čímž se nám, zejména dle ohlasu publika, podařilo zamezit přílišné decibelové zatíženosti posluchačů a mohli jsme využít možností barev zvuku, harmonií a melodií obsažených ve skladbách a to s pocitem svobodné hry, bez přílišné opatrnosti ve vyšších dynamikách trubkového repertoáru.

 Úvodní Sonáta A4 g moll známého kroměřížského barokního skladatele a dvorního zámeckého trumpetisty Pavla Josefa Vejvanovského byla přijata vřelým potleskem a my jsme cítili, že posluchači jsou na naší straně a mohli jsme se tak v dalších skladbách nechávat unášet na vlně milé důvěry a podpory publika složeného z laického, amatérského i profesionálního hudebního prostředí. Repertoár jsme sestavili především z posluchačsky oblíbených a lehce stravitelných skladeb, takže jak druhá a třetí věta klasicistního trubkového koncertu Es Dur od Jana Křtitele Jiřího Nerudy, nebo slavná romantická Ave Maria Franze Schuberta dále nechávali všem zúčastněným , včetně nás interpretů, zapomenout na starosti všedního života … Malým repertoárovým posunem směrem k současnosti bylo zařazení polky in a od B. Martinů pro sólový klavír a dále Concertina pro trubku a klavír od významného brněnského trumpetisty Jaromíra Hniličky. Zde jsem využil ve druhé – lyrické větě, k interpretaci kornet in B s dusítkem.

 Druhá polovina se vzhledem ke zmíněným omezeným technickým možnostem místních varhan skládala převážně z barokního repertoáru. Zde se již i více sólově projevil Jiří Šon, který je s tamním nástrojem spjatý již více než dvacet let. 

 Trubkový repertoár byl sestaven nyní z kratších, známých melodií např. od Henry Purcella, Marca Antoina Charpentiera, či Jeremiaha Clarka, sólové skladby pro varhany od Jana Křtitele Vaňhala, Jana Zacha, či Jana Křtitele Kuchaře byly přijaty s uznalým potleskem a nebylo divu, jelikož Jiří Šon zde naplno projevil svůj talent, technickou vyspělost i velké koncertní zkušenosti. Následné  spojení trubky a varhan ve slavné skladbě Nebeští kavalérové Adama Václava Michny z Otradovic nás svou slavnostní náladou přeneslo k závěrečné suitě z Vodní hudby Georga Friedricha Handela pro trubku a varhany, po jejímž závěru a velmi vřelém potlesku publika jsme se vrátili zpět k varhanám a jako přídavek jsme zahráli slavnou melodii z filmu Mise – Gabrielův hoboj, italského autora filmové hudby, Ennio Morriconeho.

Bylo pro mě velkým svátkem podílet se jako interpret na tomto již dlouholetém a prestižním festivalu. Zvu tímto všechny posluchače k návštěvě dalších koncertů v těchto jedinečných prostorách na Zámku Vizovice.

Vít Otáhal

Vít Otáhal se narodil 15. Srpna 1987 v Hodoníně a v současnosti žije s rodinou ve Zlíně. Zde si můžete přečíst fakta, milníky a zajímavosti z jeho profesní dráhy.

HLavní partneři