Tradiční česká značka přichází na trh s výroční etiketou slivovice od ilustrátora Dominika Tyla, která se na pultech obchodů objeví do Vánoc 2024. Návrh, odrážející minulost společnosti i moderní ilustrátorské tendence, uspěl v otevřené soutěži organizace Czechdesign, do které bylo přihlášeno 69 konceptů.
Na výroční etiketě vystupuje motiv prastaré větve tzv. Prabáby Slívy s mohutnými plody, nápis 130 let a znak Vizovic, sídla společnosti, kde se nacházejí i rozsáhlé sady.
Autor vítězného návrhu Dominik Tyl se inspiroval v minulosti a vytvořil návrh, který v sobě tematicky i technicky odráží tradiční díla obalového designu přelomu 19. a 20. století.
Typografie na výroční etiketě se vrací k minulosti a vychází přímo z letáku společnosti z roku 1919. Linie grafiky a kompozice zase odrážejí moderní tendence v současné ilustraci a grafickém designu.
Porotu soutěže zaujalo originální pojetí ve formě ručního linorytu, do kterého autor promítl svůj osobitý styl. Návrh hodnotila jako originální a povedený jak kompozičně, tak barevností. Ocenila, že má v sobě lehkost a vtip a zdařile vystihuje atmosféru Valašska.
„Soutěž byla velmi atraktivní a nalákala mnoho špičkových jmen české ilustrace a grafiky. Věřím, že etiketa Dominika Tyla se stane atraktivní jak v obchodech, tak jako sběratelský artikl milovníků českého designu,“ komentuje Jana Vinšová z pořádající organizace Czechdesign.
Dominik Tyl
Ilustrátor Dominik Tyl je absolventem ateliéru Didaktická ilustrace na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni pod vedením Renáty Fučíkové. Působí zejména na poli non-fiction a dětské knižní ilustrace, grafiky a volné tvorby. Tematicky ve svých dílech vychází z historie, biologie a antropologie. Mezi jeho primární techniky patří linoryt, šablonový tisk a koláž. Své práce již prezentoval na českých i zahraničních výstavních soutěžích, jako jsou Grafika roku či rakouská Joseph Binder Award, kde získal stříbrnou cenu za autorskou tichou knihu IMPERIA. Momentálně spolupracuje s nakladatelstvími Dokořán a Pink Box na populárně naučné literatuře a ilustruje zpěvníky české hudební skupiny Čechomor.
2. místo: Filip Škoda – První švestka
Historický moment, kdy Zikmund Jelínek vypálil první slivovici, do svého návrhu promítl Filip Škoda. Na etiketě je tak vyobrazena švestka rostoucí z paroží jelena. Z vizovických kopců sleduje tento zrod silueta Z. Jelínka.
Filip Škoda je kreativní grafik s více než osmiletou praxí specializující se na digital, brand a identitu. Jeho cesta ke grafice začala úpravami fotografií v grafických programech v rámci kurzu fotografie. Své první pracovní zkušenosti sbíral v marketingovém oddělení brněnské firmy s elektronikou, kde získal pevné základy v designu a vizuální komunikaci. Během své kariéry prošel pražskými i brněnskými grafickými studii, což mu umožnilo rozvíjet své dovednosti a načerpat inspiraci z různých prostředí. Aktuálně spolupracuje s olomouckým studiem Obskuro.
3. místo: František Strnadel – Od Secese k současnosti
Primární inspirací pro návrh Františka Strnadla byl secesní umělecký směr, tolik charakteristický pro dobu vzniku firmy R. Jelínka. Secese se v návrhu zračí ve spletitých florálních motivech a kombinaci barev zelené, modré a zlaté. Stylizované plody slivoně obepínají větve, a odkazují tak na slogan „Rosteme a zrajeme od roku 1894“, který připomíná začátky dnes již celosvětově známé tuzemské značky.
František Strnadel je grafický designér a typograf z Prahy. Absolvoval studium na Fakultě výtvarných umění v ateliéru AGD2 a v současné době působí v brněnském grafickém studiu B tým. Je jedním ze zakladatelů digitální písmolijny OoMType, na které dlouhodobě spolupracuje s Vojtěchem Kollertem. Rovněž se věnuje fotografii, risografii a knižní grafice. V současnosti spolupracuje také s nakladatelstvím PageFive, sídlícím na pražské Letné, kde proběhla v červnu tohoto roku výstava Hledání Planety T Františkových fotografií architektury v Tokiu. Své působení by jednou rád přesunul do Japonska, země, která je jeho životním snem.
O soutěži
Úkolem ilustrátorů bylo navrhnout etiketu, která zdůrazní historii, tradici a kvalitu společnosti RUDOLF JELÍNEK a zároveň přinese svěží pohled na tradiční značku z Valašska.
První kolo soutěže bylo otevřené všem zájemcům z oboru ilustrace a grafického designu a přihlásilo se do něj 69 návrhů. Do kola druhého porota složená ze zástupců zadavatele a nezávislých porotců, ilustrátora Michala Bačáka a grafického designéra Jakuba Wdowky, vybrala 3 postupující. Finalisté obdrželi finanční odměny a vítěz k tomu i odměnu za realizaci zakázky.
Porota soutěže
Odborná část poroty:
- MgA. Michal Bačák – ilustrátor,
- MgA. Jakub Wdowka – grafický designér.
Závislá část poroty:
- Ing. Irena Konečná – senior marketing manager, RUDOLF JELÍNEK,
- Mgr. Miroslav Motyčka – marketingový a obchodní ředitel, RUDOLF JELÍNEK.
O organizátorovi soutěže
Czechdesign je profesionální zastřešující organizace, jež se stará o rozvoj designu a architektury v České republice. Dlouhodobě prosazuje uplatňování designu v praxi a férové nastavení podmínek v profesních soutěžích. Provozuje nejčtenější webový portál o českém designu www.czechdesign.cz, podporuje a propaguje české designéry, radí firmám a institucím, jak spolupracovat s designéry, a je předním pořadatelem designérských a architektonických soutěží.