Prvotřídní senzace se nekoná. Dvaadvacetiletý jezdec Erik Cais se svou navigátorkou Jindřiškou Žákovou poslali na závěrečné rychlostní zkoušce Májová vůz Ford Fiesta R5 MkII do příkopu a cíl zlínské rally nespatří. Jubilejní 50. ročník Barum Czech Rally Zlín pošesté v řadě a celkově podeváté ovládl Jan Kopecký na voze Škoda Fabia Rally2 Evo, jeho spolujezdec Jan Hloušek slaví premiérový triumf ve Zlíně.
Na druhou pozici se posunula norsko-švédská posádka Andreas Mikkelsen, Jonas Andersson, která dojela se ztrátou 40,1 vteřiny. Stupně vítězů budou kompletně patřit vozům Škoda Fabia Rally2 Evo, neboť na třetí místo se posunul s minutovým odstupem Filip Mareš se spolujezdcem Radovanem Buchou.
Posádce Kopecký, Hloušek vyšel start do soutěže, když ovládla úvodní tři rychlostní zkoušky včetně Super rychlostní zkoušky v nočních ulicích města Zlína. Devětatřicetiletý jezdec vedl soutěž ještě po osmé erzetě o 5,8 vteřiny před Erikem Caise. Ten zvítězil větším rozdílem na poslední erzetě sobotní etapy na Pindule a rodák z Fryštáku od té doby směřoval přesvědčivě za vítězstvím.
Cais zajel v nedělní etapě nejrychlejší časy v úvodních čtyřech RZ a před posledním průjezdem Májovou měl náskok na Kopeckého více než dvacet vteřin. Náročnou více než pětadvaceti kilometrovou trať nezvládl a havaroval.
Kopecký o tom, že jeho konkurent havaroval a stal se opět šampionem barumky, se dozvěděl až od reportérů v cíli závěrečné rychlostní zkoušky. „On (Erik) havaroval? Co na to mám říct… Je to jednoduché. Myslím si, že si zasloužil vyhrát. Je mi hrozně líto, že to Erik na poslední rychlostní zkoušce rozbil. Od včerejší poslední Pinduly tahal za lano a během dnešní etapy byl nepřemožitelný,” vysekl Kopecký poklonu Caisovi, který by se v případě výhry stal nejmladším vítězem Barum rally. Nadále však platí, že jím je Roman Kresta, kterému v roce 2000 při jeho triumfu bylo 24 let.
„Byla to opravdu náročná rally. V pátek se na trati měnily podmínky a dnešní poslední RZ to samé. Na některých místech bylo mokro, na některých sucho. Včera to byl velký boj s Andreasem a Erikem. Erik byl na poslední Pindule neuvěřitelně rychlý. Je opravdu škoda, že Erik havaroval. Opravdu si zasloužil vyhrát. Chtěl bych moc poděkovat Honzovi Hlouškovi, celému týmu i celé mojí rodině. Jsme rádi, že jsme tady,” pokračoval staronový devětatřicetiletý šampion.
Dlouhou dobu jel na třetí pozici norský pilot Andreas Mikkelsen. Ten výrazně nedokázal promluvit do souboje dvou před ním jedoucích českých posádek, díky Caisově nehodě se však posunul na konečné druhé místo, když na vítěze ztratil čtyřicet vteřin. „Druhého místa si velmi vážíme. Byl to tuhý boj, ale myslím si, že jsme měli dobrý víkend. Převzali jsme vedení v evropském šampionátu, výsledek je důležitý. Jsme šťastní,” řekl norský pilot.
Další minutu za ním dojel Filip Mareš, který se posunul na třetí příčku. „Jelo se rychle, poslední RZ byla zajímavá. Škoda Erika, který zde podal perfektní výkon, to mu nikdo neodpáře. Patří to ale k tomu, podmínky byly těžké a na tak dlouhé RZ se může stát cokoli. Jsem rád, že jsme se posunovali pořadím nahoru a nakonec je to pro nás super místo,” pověděl Mareš, který na minulé Barum rally skončil druhý.
V kategorii ERC Junior zvítězil Ken Torn z Estonska (Ford Fiesta Rally3), který po nehodě konkurenta Nora Oscara Solberga (Ford Fiesta Rally3) již ve druhé RZ jel téměř celou dobu osamocený. V hodnocení ERC2 skončil první Maďar Tibor Érdi junior (Mitsubishi Lancer Evo X) o 1:24,3 minuty před Polákem Dariuszem Polońskim (Fiat 124 Abarth RGT). V hodnocení dvoukolek ERC3 + ERC3J bral triumf po neohrožené jízdě Španěl Josep Bassas, jehož Peugeot 208 Rally4 dojel před Francouzem Jeanem Baptistem Francheschim (Renault Clio Rally 4) o 1:16,0 minuty dříve.
Do cíle z elitních jezdců nedojel ani Tomáš Kostka (Škoda Fabia Rally2 Evo) technická závada po RZ2, ve třetí zkoušce havaroval Dominik Stříteský (Škoda Fabia R5). Do sobotního druhého průjezdu úsekem Hošťálkovou kvůli technické závadě ani neodstartoval Adam Březík (Škoda Fabia R5), pro změnu cíl kvůli nehodě nespatřili Fin Jari Huttunen (Hyundai i20 R5) či Albert von Thurn und Taxis (Škoda Fabia Rally2 Evo). RZ 11 Biskupice znamenala rovněž kvůli závadě konec pro úřadujícího českého šampiona Václava Pecha (Ford Focus WRC) . Rus Alexej Lukjaňuk (Citroën C3 Rally2) kvůli nehodě v testu do barumky ani neodstartoval.
Absolutní pořadí 50. Barum Czech Rally Zlín 2021 (po 15. RZ) :
1. Kopecký, Hloušek (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo) 2:00:07,2 hod
2. Mikkelsen, Andersson (NOR/SWE, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 40,1 s
3. Mareš, Bucha (Škoda Fabia Rally2 Evo) + 1:40,2 min
4. Herczig, Ferencz (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 1:44,0 min
5. Marczyk, Gospodarczyk (POL, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 2:28,5 min
6. Llarena, Fernandez (ESP, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 3:09,4 min
7. Devine, Fulton (IRL, Ford Fiesta R5 MkII) + 3:22,8 min
8. Jakeš, Machů (CZE, Škoda Fabia R5) + 4:50,7 min
9. Bonato, Boulloud (FRA, Citroén C3 Rally2) + 4:22,5 min
10. Koči, Tureček (SVK/CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 6:00,0 min
15. Torn, Pannas (EST, Ford Fiesta Rally3), 1. místo ERCJ + 9:40,7 min
18. Érdi jr., Csökö (HUN, Mitsubishi Lancer EVO X), 1. ERC2 + 12:41,7 min
20. Bassas, Coronado (ESP, Peugeot 208 Rally4), 1. ERC3 + 13:13,0 min
Ve Zlíně 29. srpna 2021 – Roman ORDELT, Jakub KUDLÁČ, tiskové středisko – Barum Czech Rally Zlín